Schweppes

Gå på opdagelse i den spændende og originale historie om verdens første sodavand…

Jacob Schweppe

1783

Jacob Schweppes opfandt verdens første sodavand

Efter 10 års eksperimenter opfandt Jacob Schweppes den første, industrielle proces til at indfange bobler og få dem ned i flasker (tilsætning af kulsyre). Hans opfindelse, Schweppes Sodavand, blev med det samme en succes og blev anbefalet af ledende læger og solgt (for det meste på apoteker) som en behandling for en række lidelser. Da han grundlagde Schweppes i 1783 i Genova, grundlagde han som skaberen af boblen den moderne sodavands-industri.

1836

Schweppes blev valgt som Kongelig Hofleverandør af Hans Majetsæt Kong William IV.

Kun et halvt århundrede efter dets opfindelse, blev Schweppes officielt leverandør til den britiske kongefamilie, inklusiv hertuginden af Duchess of Prinsesse Victoria, som blev forelsket i Schweppes.

1851

Schweppes er den officielle drink på Great Exhibition, som afholdes på Crystal Palace i London.

Schweppes var den officielle drink ved the Great Exhibition i London i 1851: En million flasker blev solgt. Begivenheden fandt sted i London i en bygning, Crystal Palace (Krystalpaladset), som var specielt designet til formålet. Gæster fra hele kloden passerede igennem indgangsdørene, og Schweppes serverede virksomhedens sodavand hele dagen. Fontænen, som var opstillet lige ved indgangen, blev en fundamental del af brandets design og har prydet Schweppes’ indpakning lige siden.

1870

Lancering af den ikoniske Indian Tonic Water

Dette år blev Indian Tonic Water og Ginger Ale lanceret, og de eksisterer den dag i dag. Den unikke smag af Indian Tonic er inspireret af den britiske vane i kolonierne, som gik ud på at forebygge malaria i Indien ved at bruge kinin som en modgift. Fordi kinin giver drinken en god smag, begyndte de engelske kolonister, som bosatte sig i Indien, at blande den med lime og gin. Da de kom hjem, fortsatte de denne praksis, og drinken blev populær i Storbritannien.

1900s

Kommunikation med tilhørerne…

Omkring år 1900 begyndte Schweppes at annoncere oftere og brugte forskellige visuelle metoder til at understøtte virksomhedens udvalg af højkvalitetsprodukter. Schweppes modtog guld,- sølv,- og bronzemedaljen for sin ikoniske sodavand ved Paris Universal Exhibition (verdensudstillingen).

1920

Schweppes leger med sensualiteten

I 1920’erne bliver forretningen ved med at vokse både hjemme og i udlandet. I denne vækstperiode blev Schweppes ved med at fortælle kunderne om virksomhedens produkter og brugte sofistikerede og stilfulde reklamer til at promovere brandet. Et tiltrækkende reklameværktøj blev anvendt: pin-up-piger!

1930

Flere frugter til udvalget…

I 1920’erne og 1930’erne blev Schweppes’ frugtjuicer stolt lanceret: sprudlende appelsin, grapefrugt og citron.

1940-1945

Verdenskrig berører Schweppes

Under krigen forsvandt Schweppes og alle konkurrenterne fra markedet, fordi de blev rationeret. Men det forhindrede ikke Schweppes i at reklamere for produktet. Forbrugerne måtte forsikres om, at deres foretrukne drink en dag ville komme tilbage, og at alting ville være som før.

1946

Schweppes boblende smag…

Den 8. juni, 1946, mens Victoria-paraden foregik, lancerede Schweppes sin Schweppervescence-kampagne: Schweppervescence (et ordspil om sprudlende bobler) varer helt, til man er færdig med drinken. Schweppervescence var et helt nyt ord…

1948

Tilbage for altid

Efter krigen vendte den frie handel tilbage og fra 1. februar 1948 kunne Schweppes endelig købes igen, med sit eget brandnavn og med sin egen, individuelle mærkat.

1950

Fortsat ukonventional annoncering

I 1950’erne lanceredes Schweppshire-kampagnen der var bygget op af flere geniale, individuelle kampagner. Schweppshire-kampagnen var et fantastisk koncept som løb over lang tid. Samtidig dukkede Kommandør Whitehead op i Amerika. Han var en høj og tiltrækkende engelsk gentleman med et rødt skæg, som man forestiller det sig blandt flådens folk.

Han eksisterede i næsten to årtier og cementerede Schweppes-brandet.
I andre lande involverede Schweppes sig med fremstående og kreative mennesker
som for eksempel Siné, Stephen Potter, George Him og Leupin.

1957

Udvidelse af det bitre udvalg…

1. maj 1957 blev to nye smage lanceret, Bitter Appelsin og Bitter Citron, som et resultat af ny viden om behandling af frugt i karbonerede softdrinks. Særligt den sidste blev en stor succes og skabte betydeligt, nyt salg til virksomheden.

1970s

Lancering af endnu en klassiker…

Fordi skandinaverne var på udkig efter en ideel drink til at blande med deres hjemmebryggede ”måneskins-vodka,” tog Schweppes udfordringen op og skabte den bedste sodavand til formålet for at gøre forbrugerne glade. Det endte med skabelsen af Russchian, som var en mystisk blanding med en duft af bær, urter og antydninger af den autentiske, bitre sødme. Susschian var en ægte Scweppes-opfindelse.

1980

Schwepper du?

Den nye Schweppeskampagne blev lanceret i 1980’erne og blev en stor succes!

1990

Schhh…

I 1990’erne lanceredes en ny kampagne i hele Europa: ’Slip din Schhh… løs’

1998

Clive er ankommet…

I 1998 blev de berømte Clive-kampagner lanceret.  Verden opdagede leoparden Clives pels: et symbol som udstråler stolthed, dygtighed og styrke. Ved at bruge dette traditionelle symbol på England, forbløffede Schweppes alle og erklærede samtidig at de vente tilbage til deres rødder.

2009

Nicole Kidman som brandambassadør for Schweppes

Kampagnen med smukke Nicole Kidman som brandambassadør for Schweppes blev lanceret over hele Europa. Indslaget blev optaget i Indien af den indiske filminstruktør Shekhar Kapur.

2011

Den nye brandambassadør.

En ny, fiks og glamorøs muse: Uma Thurman.
Schweppes får Hollywoodstjernen til at sprudle i en frisk og sensuel kampagne skabt af David LaChapelle. ’Hey… hvad havde du regnet med!’